Meneer Chocola

Jarno van den Heuvel

Oude Meneer Chocola | Haagse Pakketjes

Geschiedenis

Ted Hendriks en Boris Vermeulen werkten al samen in de keuken bij strandtent Buiten in Scheveningen. Hierna zijn ze beide gaan studeren, reizen en werken in buitenlandse restaurants en kwamen ze een aantal jaar later terug als volleerde patissiers.
Je vindt Meneer Chocola tegenwoordig op Keizerstraat 124 in Scheveningen, maar daar is het niet allemaal begonnen voor Ted en Boris. Het begon namelijk allemaal in een oud pandje aan de Wassenaarsestraat. Ze konden het pand voor een jaartje gebruiken want daarna zou het gesloopt worden. Dit was in 2009. Er mankeerde wel het één en ander aan het pand, maar na een weekend schilderen en timmeren hadden Ted en Boris er met behulp van vrienden toch wat moois van gemaakt.

Workshops geven

Het oorspronkelijke idee was om hier de chocolade workshops te houden die ze tot die tijd op locatie deden en er chocoladeproductie te gaan draaien. Van een vriend bij Casabarista kregen ze een klein koffie apparaat, met als doel dat zij vanuit dit pand workshops koffie konden gaan geven. Het liep alleen anders.

De workshops bonbons maken gingen wel gewoon door, maar vanaf de eerste dag kwamen er alle dagen vrienden en kennissen langs om even te kijken. En deze wilden eigenlijk allemaal gezellig een bakje koffie drinken. Al snel werd er gevraagd of er niet ‘iets te snaaien was’. Uiteraard werd aan die vraag voldaan. En zo werd Meneer Chocola steeds bekender in Scheveningen als de vaste plek voor een lekker bakje koffie, chocolade, croissantje en meer lekkers. Ondertussen werden er ook al flink wat taarten, desserts en chocolade besteld door bedrijven.

Het roer gaat om

Dus na een paar maanden besloten Ted en Boris om het originele concept een beetje los te laten en te kijken waar het heen ging. Het werd eigenlijk alleen maar drukker. Ondertussen begon de oude locatie her en der te kraken. En ook de gemeente kwam vragen naar de horeca vergunningen, die er niet waren. Ook al waren ze erg gehecht geraakt aan deze plek, gingen ze toch op zoek naar een nieuw locatie.

Boris Vermeulen alias Meneer Chocola

Ze vonden al vrij snel iets aan de Keizerstraat. Een gerenoveerd pand met de juiste vergunningen en veel meer ruimte. Na de opening  liep het eigenlijk vanaf dag één heel goed op deze locatie.

Boris: “Ik vind de hele atmosfeer het leukst, dus hoe enthousiast mensen zijn op een kleine locatie. Dat ik hier mensen blij zie en dat er een groot publiek komt die ook nog eens heel trouw zijn. Dat zegt mij heel veel. En wij proberen daar natuurlijk een bepaalde sfeer in te houden en af en toe wat vernieuwends te brengen.”

Toekomstplannen

Helaas is het vernieuwende het laatste jaar een beetje achterwege gebleven vanwege de enorme drukte, maar “We gaan dat nu weer oppakken door nog meer nadruk te leggen op chocolade, betere koffie en de lunchkaart wat vaker aan te passen. Want de koffie en chocolade combinatie is gewoon enorm goed.” aldus Boris

Hij geeft ook aan in de toekomst graag nog een grotere ruimte te willen hebben, alleen voor het maken chocolade. “We hebben nu een grote chocolade machine dus we kunnen echt veel aan. Dus het lijkt me wel leuk om met meer producten te werken, dus meer soorten bonbons. Een eigen lijn, dat mensen altijd iets mee kunnen nemen.”

Chocolade leverancier

Bij Meneer Chocola wordt gewerkt met chocolade van Pacari, en zij maken rauwe chocolade. En daarin proef je echt een verschil van kwaliteit.  Normaal gesproken wordt chocolade gewalst om de cacaoboter eruit te persen en gebeurt dit bij een temperatuur tot 74 graden Celsius. Maar op het moment dat de temperatuur daar net iets overheen komt is de kans groot dat de cacao verbrandt en dan kunnen er allerlei kankerverwekkende stoffen ontstaan.

Pacari doet dit helemaal anders, zij walsen namelijk onverwarmd met als gevolg dat de chocolade een veel puurdere smaak krijgt en al zijn gezonde bestandsdelen behoudt. Ook al duurt dit proces veel langer, de chocolade krijgt een veel betere kwaliteit.

Chocolade inspiratie

Gevraagd naar de chocolade inspiratiebron van Boris begint hij enthousiast over The Mast Brothers uit New York: “ Het zijn ruige gasten met tattoos en een rode baard, maar zien er wel heel netjes uit. Zij maken zelf bean-to-bar chocolade met bonen die ze met een eigen boot in Ecuador ophalen. Ze ontwikkelen echte goede chocolade, experimenteren veel en gebruiken gewaagde smaken. Daar hou ik van”. The Mast Brothers hebben inmiddels een grote chocolade winkelketen opgezet in New York en andere steden.

Een andere inspirator is Marou chocolade, “Dat zijn gewoon twee Franse debiele en die zijn gewoon echt gepassioneerd over chocolade, tegen het enge aan zelfs. Zij zijn in Vietnam begonnen toen ze daar een oude plantage vonden. Vandaar maken ze nu echt de lekkerste chocolade. Je proeft dan echt het verschil, het is hele andere chocolade dan die hier wij gewend zijn.”

www.meneerchocola.nl

Kerstpakket doos ontwerp

Jarno van den Heuvel

Kerstpakket doos ontwerp | Haagse Pakketjes

Dit is het nieuwe ontwerp voor onze verpakking van Haagse Pakketjes. Wij hebben gekozen voor een feestelijk uiterlijk van de doos met het opschrift ‘Fijne Feestdagen’. In het ontwerp zie je verschillende producten die wij aanbieden van lokale makers. Je vindt onder andere afbeeldingen van kaas, chocola, drank, worst, potje pindakaas/jam. Als je goed kijkt kun je ook ons beeldmerk tussen de verschillende afbeeldingen zien staan.

Naast de verschillende afbeeldingen van etenswaar en drinken hebben we een aantal typische winterse symbolen in de vorm van verschillende sneeuwsterren. Om het kerstthema nog wat verder te benadrukken zijn er ook kerstsymbolen aan toegevoegd zoals kerstbomen, kado’s, kerstsokken en hulst kerstblad en vruchten.

Het witte dat je op deze afbeelding ziet is een sluitsticker die van boven naar de onderkant van de doos loopt. Hierdoor kun je zien dat het pakket is afgesloten op onze inpakafdeling en niet meer open is geweest.

Het ontwerp is gemaakt door Helianthe Jonker van Helianthe’s Kaartenhuis. Helianthe quote:

“Emile van de lokale pakketjes had een bepaald beeld voor ogen waarmee ik aan de slag ben gegaan. Na verschillende keren overleg, zijn we samen gaan zitten over wat wel zou kunnen en ook wat zeker niet mooi zou zijn. Nadat we de basis hadden gelegd wat betreft de afbeeldingen heb ik het verder uitgewerkt tot het ontwerp zoals je die kunt zien op de doos.”

Op haar website vind je ook een aantal mooie ontwerpen die je online kunt kopen. Kijk voor meer info op: www.hkdh.nl

BOON koffiebrander

Jarno van den Heuvel

In de winkel

Toen ik bij koffiebranderij BOON aan Prinsestraat binnen stapte, vielen me direct een aantal zaken op. Bij binnenkomst staat de Giesen koffie brander klaar om je welkom te heten. Hier wordt zelf dus gebrand. “Met deze machine kan ik per keer 6 kg bonen branden, maar er komt een grotere aan, één waarmee ik 15 kilo per keer kan branden” glundert Lianne Bertens.

Monumentenzorg

Wat mij verder opviel waren de aparte tegels en vooral het plafond dat ik de winkel zit. “Dit plafond en ook de tegels vallen onder de monumentenzorg en mogen dan ook niet afgedekt worden. Toen wij hier 5 jaar geleden begonnen wilden we eerst het plafond eraf trekken en het vlak maken. Dat was totdat er een man door de ramen naar het plafond stond te staren. Hij vertelde me dat het nog één van de weinige zinken plafonds in Den Haag was. Ook de tegels zijn uniek. Net als het plafond zitten deze er al sinds 1903. Het motief vertelt dat er hier vroeger een luxe slager heeft gezeten.”

Smaak en geur

Maar ik was er niet voor de tegels en het plafond uiteraard. Lianne kwam al op 18-jarige leeftijd vanuit een Brabants dorp naar Den Haag om hier te studeren. Ze heeft zelfs nog in een klein koffiewinkeltje aam de Molenstraat gewerkt, voordat ze aan de slag ging als chef. Ze was, voordat ze 5 jaar geleden met BOON begon, namelijk chef-kok in verschillende restaurants geweest. “Maar het werken als chef werd me uiteindelijk te zwaar en toen ben ik op zoek gegaan naar iets waar ik nog wel wat kon blijven doen met mijn passie voor smaak en geur.” Als koffie liefhebber was het voor Lianne geen lange zoektocht.

Leren branden

Lianne is één en al enthousiasme als ze begint te vertellen waar haar passie voor koffie is begonnen en welke stappen ze heeft gevolgd om er ook daadwerkelijk iets mee te doen om geld mee te verdienen. “Ik ben eerst naar een koffiebrand cursus gegaan in Duitsland en later ook nog één in België. Toen Willem Boot, een koffie goeroe naar Nederland kwam om een training te geven, ben ik ook daar nog heen gegaan.”

Lianne omschrijft zich zelf als een lichte brander, “ik kies ervoor om de uniek smaak van een boon meer naar voren te laten komen in tegenstelling tot zware branders die bonen zoet maken wat weer ten koste gaat van de unieke smaak van een boon.”

Winterblend

De koffie die je in de Haagse Pakketjes vind is een Winterblend met de bonen Brasil, India, Malawi en Costa. “Costa maakt m een beetje speculaas achtig, want Costa is een beetje notig en de Malawi boon is een beetje donkerchocolade en die twee samen geven dat speculaas achtige en dat maakt het heel bijzonder. Brasil en India bonen zorgen voor de basis. India zorg voor een volvette koffie en dat verstevigt de speculaas smaak ook weer.”

BOON Bier

Op de vraag of ik wist waarom er cafeïne in de plant zit, antwoordde Lianne dat dat diende als verdedigingsmiddel tegen insecten en ziektes. Ook voegde ze er nog het weetje aan toe dat “hoe hoger de koffieboon plantage ligt, hoe minder cafeïne er in de koffie zit.”
Als afsluiter laat Lianne me nog het biertje zien dat ze met de bierbrouwers van de Haagsche Broeder heeft gemaakt. “BOON is een koffiestout gemaakt door branders, broeders en brouwers, dat bekt toch alleen al heerlijk.”

Meer weten?

Iedere eerste zaterdag van de maand is er een openbare branding om 11 uur in de winkel aan de Prinsestraat 114. Dan vertelt Lianne over het brandproces en kun je mee proeven en ruiken.

BOON koffie kerstpakketten

Wij feliciteren Kompaan

Jarno van den Heuvel

De brouwers van Kompaan bier hebben op tijdens het openings festival te horen gekregen dat hun bier Bloedbroeder verkozen is tot beste bier van Nederland. Bloedbroeder is een imperial stout met port erin, van 9,1%. De grote kerk in het centrum van Den Haag was decor van dit festival.

Bloedbroeder is het zwaarste bier dat momenteel wordt gebrouwen bij de brouwers van Kompaan aan de Saturnusstraat. Dit bier viel eerder dit jaar in Barcelona ook al in de prijzen met een gouden medaille. En daar bleef het niet bij. Zo kreeg Vrijbuiter een zilveren medaille in de categorie stout/porter. Bondgenoot, Thierry Sauvage en ook Joey Greenhorn ontvingen een bronzen medaille in hun categorie.

Prijswinnend bier in je kerstpakket

Haagse Harde: Agteluk Lekkah

Emile Meijer

Julien van Haagse Harde

Op eigen benen

Ik heb afgesproken met Julien Salsiccia van Haagse Harde in de loods aan de rand van Den Haag waar zijn foodtruck staat gestald. “Tot een paar jaar geleden werkte ik bij een bank” verteld Julien, door reorganisatie kwam hij op straat te staan. Dat was voor hem de kans om voor zichzelf te beginnen, samen met zijn vriendin Lotte maakte hij plannen om een winkel te beginnen, maar uiteindelijk kregen ze de financiering niet rond.

Foodtruck

“We zagen toen op Marktplaats deze bus te koop staan en hebben hem gekocht. Daarna hebben we hem van binnen omgebouwd en gaan we festivals af met onze Kaas en Worst op Wielen.
Het idee om een Haagse worst op de markt te brengen kwam daarna. “Ik maak al jaren zelf worst, puur uit interesse”

Wil jij ook wel zo’n Haagse Harde worst in je kerstpakket? We hebben dit product in meerdere kerstpakketten gestopt, kijk daarvoor in onze webshop.

Kerstpakketten met Haagse Harde

Van Kleef door de jaren heen

Jarno van den Heuvel

Museum Van Kleef voorgevel

Geschiedenis

In het centrum van Den Haag heeft destilleerderij Van Kleef van 1842 tot 1986 gefloreerd met het maken van jenevers, likeuren en bitterextracten in de eigen fabriek aan de Lange Beestenmarkt. Lamberthus Theodorus van Kleef is de oprichter van de stoomdistilleerderij 1e klasse. De dranken die hier werden gemaakt werden verkocht in de slijterij die naast de fabriek zat.

Sloop Distilleerderij Van Kleef

In 1986 besloot de gemeente dat Van Kleef zijn deuren moest sluiten vanwege het brandgevaar dat de productie van alcohol met zich mee brengt.  Er werd toen besloten om de distilleerderij achter het winkelgedeelte volledig af te breken. Op deze plek is nu de museum tuin, die je nu nog kunt bekijken bij een bezoek aan het Museum van Kleef.  Onder de nieuwe gebouwde bottelarij liggen nu nog steeds 8  alcohol kelders waar maar liefst bijna 40.000 liter alcohol kan worden opgeslagen.

Renovatie en nieuwe start

In 2000 werd het pand voor de oude Van Kleef distilleerderij volledig gerenoveerd en kon het zijn deuren weer openen. Louis Centazzo en zijn partner Fleur Kruyt waren hiervoor verantwoordelijk. Louis Centazzo: ‘Ik trof Van Kleef gesloten aan, een niet bestaand merk op een schitterend mooie locatie’

De restaurant eigenaar en zeer begaafd kok wist meteen dat dit was waar hij op zoek naar was. Hij was namelijk op zoek naar een echte Haagse lekkernij die hij zijn gasten kon schenken of kon geven aan buitenlandse bezoekers.

Alles vroeg in zijn ogen om vernieuwing. Van recepten en etiketten tot aan de branding. ‘We hebben met name in de branding van het product van het niet meer bestaande product heel veel tijd en energie gestoken’

Museum Van Kleef

Doordat er op de historische locatie geen jenevers, likeuren en andere dranken meer mochten worden gemaakt, is juist ‘de functie die het ooit was een stuk breder geworden dan wat het ooit geweest is’ aldus Fleur Kruyt. De dranken worden nu elders gemaakt, maar worden nog altijd vanuit de winkel verkocht. ‘Naast toeristen en Hagenezen, zijn het mensen ook van buiten Den Haag die Muesum van Kleef nog altijd weten te vinden.’

Een bezoek aan de winkel op de Lange Beestenmarkt kan worden gecombineerd met een rondleiding door het museum, uiteraard een hapje en een drankje en je kunt er zelfs uitgebreid dineren.

Nog meer tegenwerking

Doordat Den Haag bleef groeien, ging het hartstikke goed met Van Kleef. Tot 2009, toen het centrum van Den Haag in een keer in het midden gesplitst werd, waarbij volgens Louis Centazzo zowel consument en leverancier niet meer wist hoe ze Van Kleef Museum moesten bereiken. Dit heeft volgens Louis geleid tot een direct omzet verlies van 50%. Maar door passie en doorzettingsvermogen hebben ze heel knap toch weten te overleven.

Louis Centazzo 1956-2015

Louis Centazzo is helaas op veel te jonge leeftijd overleden in 2015, nadat hij op een vaartocht op zee een adersluiting  in zijn been kreeg. Hij overleed later in het ziekenhuis door een bloedvergiftiging. Tegenwoordig runt Fleur Kruyt nog altijd met volledige toewijding het Museum van Kleef.

Zuivere dranken

De jenevers en likeuren worden vandaag de dag nog altijd zoals vroeger gemaakt, dus zonder geur, kleur en smaakstoffen. Van Kleef heeft een ruime keuze aan gedistilleerd, van jenevers tot likeur en van wodka tot de welbekende Kruiden Baggah. Je kunt na een rondleiding een proeverij houden met verschillende smaken.

Wij hebben verschillende van Kleef producten in onze kerstpakketten zitten, zoals de Kruiden baggah, gin en walnotenlikeur.

Wil jij ook de smaak beleven van dit historische stukje Den Haag, kijk dan snel bij de kerstpakketten welk pakket Van Kleef dranken heeft of vraag een op maat gemaakte offerte aan

Van Kleef in je kerstpakket

Haagse Pakketjes vernieuwt

Emile Meijer

Haagse Pakketjes nieuw logo

Het ontstaan van Haagse Pakketjes

In 2014 is Haagse Pakketjes ontstaan uit onvrede over het aanbod kerstpakketten op de markt. Haagse Pakketjes wilde het anders doen. Samenwerken met lokale ondernemers om kwalitatief hoogwaardige, ambachtelijke pakketten samen te stellen met producten waar jij als ontvanger blij van wordt.

Visie

Drie jaar later staat dat concept nog steeds. Den Haag heeft zoveel moois te bieden en het aanbod producten groeit nog ieder jaar. Wij merken dat er steeds meer vraag ontstaat naar Haagse geschenkpakketten voor andere gelegenheden dan kerst. Hier willen wij graag op inspelen door jaar rond geschenkpakketten aan te bieden. Naast de drukte van de kerstpakketten zijn wij bezig om dit concept door te ontwikkelen. Om deze koersverandering kracht bij te zetten hebben wij ervoor gekozen om een nieuw logo te introduceren, waarbij de duidelijke associatie met kerst is verdwenen.

Betekenis van ons logo

In het nieuwe logo is duidelijk de locatiepin herkenbaar, die het lokale karakter van de producten en pakketten onderstreept. De sterren om de locatiepin heen symboliseren de verrassing en verwondering die de pakketten hopelijk bij je oproepen. Inmiddels zijn de eerste pakketten met het nieuwe logo uitgeleverd. Ook de website heeft een update gekregen.

Het nieuwe logo luidt een nieuwe koers in voor Haagse Pakketjes. Niet langer doen wij enkel kerstpakketten, vanaf nu kun je jaar rond bij Haagse Pakketjes terecht voor een echt tof lokaal Haags geschenkpakket!

Meer weten over ons

Het verhaal achter de Chinese thee van Sander en zijn ondernemerschap

Emile Meijer

Thee van Sander

In de pakketjes van Haagse Pakketjes vind je de mooiste Haagse producten van de tofste Haagse leveranciers. We vertellen het verhaal achter deze leveranciers, met vandaag; Thee van Sander.

Waarom Sander ondernemer is geworden

Als ik Sander Kriek van Thee van Sander vraag waarom hij ondernemer geworden is zegt hij: “Daarvan droomde ik al als kind.” Een aantal jaar geleden werkte hij nog in loondienst bij broodjeszaak Ketje’s mix in Kijkduin. “Elke dag als ik het vuil ging wegbrengen liep ik langs een pandje in de passage van Kijkduin. Dat leek mij een mooie plek voor een theeschenkerij.” Toen dat pandje leeg kwam te staan heeft Sander de grote stap gewaagd.

Hij verkocht zijn huis en zegde zijn baan op. In december 2011 ging hij voor het eerst naar China om daar zelf thee in te kopen. “Ik kende al iemand die daar de connecties had. Ik heb daar een tolk ingehuurd en honderden theeën geproefd en inkopen gedaan.” Oudejaarsavond 2011 was zijn laatste werkdag bij Ketje’s Mix. Na 1 dag rust begon hij in het nieuwe jaar met klussen aan zijn toekomstige eigen zaak; Thee aan Zee.

Passie voor Chinese thee

Sander begon vanuit een passie voor Chinese thee, “maar in Thee aan Zee kwam ik daar weinig aan toe.” Hij was meer bezig met alle beslommeringen die komen kijken bij het runnen van een kleine horecazaak. Op een gegeven moment bestond daarom het idee om de zaak toch weer te verkopen. Sander wilde zich weer volledig focussen op de theeën. “Ik zetten Thee aan Zee te koop op Facebook en heb het zo van de hand kunnen doen.” Nu is Sander weer bezig met waar het hem om te doen was. De zelf geïmporteerde Chinese thee. “Naast verhandelen van de theeën geef ik ook Chinese thee workshops”.

Ook maakt hij zijn eigen blends, “zo is ook de Kijkduin melange ontstaan, het was een idee van een klant van Thee aan Zee om een lokale melange te maken.” Sander heeft voor inspiratie gekeken naar wat er zoal in de duinen groeit en hiermee heeft hij een melange gemaakt. “Het is een combinatie van Vlierbloesem en –bes, Duindoorn, Berkenblad en Rozenbottels.” Die ingrediënten koopt hij in, “het is een misverstand dat ik in de duinen zelf loop te plukken, daarvoor is het duinlandschap te kwetsbaar, en bovendien is het verboden”.

Benieuwd hoe die Kijkduin theemelange van Thee van Sander smaakt? In onze webshop vind je meerdere pakketten met de Sander’s thee.

Bekijk kerstpakketten met Kijkduinmelange

Wijnen van Jaap en de Haagse Renee

Emile Meijer

Jaap wijnen

In de pakketjes van Haagse Pakketjes vind je de mooiste Haagse producten van de tofste Haagse leveranciers. Lees hier het verhaal achter deze leverancier van JAAP wijnen

Op avontuur in Spanje

Amsterdammer Jaap en de Haagse Renee woonden al een aantal jaar in Lagoa, waar ze een kleine wijngaard hadden en JAAP als hobby wijn maakten, toen ze in 2006 de kans kregen om een stuk grond aan te kopen in Silves, met ruïne. Er werd een bouwaanvraag ingediend, maar omdat de bestemming agrarisch was, mocht er alleen gebouwd worden als er ook geboerd werd. Druiven zouden het worden. Het idee was om de druiven te verkopen en een deel zelf te houden om er de hobby wijn van te maken.

Wijnmakers in spé

De eerste jaren, terwijl er gewacht werd op de bouwvergunning stortten Jaap en Renee zich op hun nieuwe beroep van wijngaardenier. Na veel geploeter werden in 2011 de eerste druiven geoogst, maar de druiven raakten ze aan de straatstenen niet kwijt. Ze konden verkocht worden voor 15 cent per kilo, geplukt en wel, afgeleverd aan de Spaanse grens! Dat was het moment waarop ze dachten: “Laten we het eraf vallen, of gaan we wijn maken?” Dat laatste is het geworden.

Biologische prijswinnaars

De JAAP wijnen worden biologisch gemaakt. “Het is iets meer werk, je moet je werkplan afstemmen op de natuur en de weersomstandigheden, die niet ieder jaar hetzelfde zijn.” Per 2016 staat er op hun Quinta Rosa 4 hectare druiven, 8 verschillende soorten; “dat was handig toen het plan nog was om de druiven te verkopen”. Nu maken ze er limited edition wijnen van, ook wel boutique wijnen. De meeste van de wijnen gaan naar Nederland, waar ze een grote klantenkring hebben opgebouwd, maar ook lokaal in Portugal wordt de wijn verkocht.

“Wij zijn er trots op dat het ons is gelukt om prachtige wijnen te produceren, die niet alleen biologisch zijn maar ook nog eens behoren tot de beste wijnen van de Algarve.” In 2015 zijn de wijnen bekroond met een zilveren en een bronzen medaille in de challenge, VIII Concurso de Vinhos do Algarve 2015.

Wil jij ook wel zo’n Portugese wijn met Nederlandse naam en een Haagse randje?

JAAP wijn in je kerstpakkket?

Goodmans Gin

Emile Meijer

Paul de Goede en zijn vrouw van Goodmans Gin

Van idee tot drankje

Paul de Goede van Goodmans Gin is al zeker 20 jaar genieter van Gin. “Om Gin hangt toch een beetje een aura heen van onafhankelijkheid, lef, moed. Dat past wel bij mij.” Het idee van de Gin ontstond in Key West in Florida. Daar, in een hotel gerund door een Vietnam veteraan was een klein barretje waar tussen 5 en 6 door de kleurrijke gasten van het hotel werd geborreld. In die setting en atmosfeer, onder het genot van een Gin Tonic, bedacht Paul dat het wel leuk zou zijn om zelf een Gin te ontwikkelen. Dat idee vervloog snel weer, maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.
Enkele jaren geleden werd besloten dat de Gin er toch moest komen. Het moest een Gin worden die puur te drinken zou zijn, maar wel met karakter, dus hoog in alcoholpercentage, maar ook goed te mixen zijn met verschillende tonics. “We gingen met het idee naar een destilleerderij in de buurt. Daar hebben ze verschillende proefflessen voor ons gemaakt, die hebben we laten proeven door vrienden en familie en zo hebben we de receptuur verfijnd tot de perfecte mix van ingrediënten.

Naamgeving van de gin

Met de naam van de Gin wilden ze het gevoel van de bar in Key West overbrengen. “We hebben verschillende namen overwogen, maar uiteindelijk zijn we uitgekomen op de naam Goodmans, het brengt het juiste gevoel over en er zit de vertaling van mijn eigen achternaam in. We houden het ambachtelijk en authentiek. De Gin wordt gemaakt in batches van 600 liter en op de fles kun je ook terugvinden uit welke batch hij komt.”

Goodmans heeft meerdere prijzen gewonnen met de Gin. Meest recentelijk de double gold medal van thefiftybest.
“Wij willen Goodmans groter maken, maar gestaag. We willen het persoonlijk houden, maar toch een brand bouwen. We sponsoren evenementen die iets terug proberen te doen voor de maatschappij, dat geeft een goed gevoel, en het vergroot de naamsbekendheid. Als je Goodmans belt krijg je ook altijd mij of mijn vrouw aan de telefoon.”

Ben je benieuwd hoe de Gin van Paul smaakt? Goodmans zit in meerdere van onze pakketten, kijk daarvoor in onze webshop.